La Història en una escola en Guerra (1936-1939)

L’ambiciós projecte educatiu de la Segona República es veu truncat per la Guerra Civil. Iniciat el conflicte bèl·lic, la política educativa del Ministeri d’Instrucció Pública canvia les estructures de l’ensenyament per tal d’aconseguir l’accés a l’educació i a la cultura no només dels infants, sinó també de sectors socials que havi en estat tradicionalment marginats. L’escola, a més, es posa al servei de la causa republicana i/o revolucionària, fet que implica un major control de l’alumnat, dels materials educatius i, per suposat, dels docents.
La conjuntura de confrontació social dóna una dimensió encara més ideològica a l’ensenyament de la Història, tal i com evidencia el pla de 1937. Durant aquest període prolifera una literatura escolar molt combativa en forma de “cartilles” militants que serveixen per instruir en els valors dels bàndols enfrontants.